plezz click here.....tq very much...:-))

Friday, January 28, 2011

Jerawat di kemaluan lelaki & wanita...

Kita sebagai individu yang sempurna perlu peka terhadap kesihatan diri..tiada siapa yang lebih mengetahui dengan mendalam keadaan fizikal kita melainkan diri kita...oleh itu, amat penting supaya sering membuat pemeriksaan terhadap diri dan jikalau tidak pasti apa yang berlaku kepada diri, jagan malu berjumpa doktor...
Sayangilah diri anda...saya sertakan beberapa kisah benar berkenaan topik ini..

Soalan:BEBERAPA jerawat tumbuh di telur zakar saya. Saya menggunakan krim pelembap selama empat bulan, tetapi ketulan kecil itu masih tidak hilang atau mengecil.Apa harus saya lakukan sekarang? Masalah ini membuatkan saya takut hendak berumahtangga. Adakah kesan jangka panjang akibat jerawat ini?(RAZ, Puchong Selangor)
Jawapan:Biji kecil biasa ada di permukaan bibir besar dan tundun jika kulit digaru atau bulu roma dicukur untuk wanita, dan kepada lelaki perkara sama juga berlaku apabila bulu roma dicukur di tundun dan kerandut.
Biji ini bukan penyakit. Ia pundi bahan pelembap semula jadi yang timbul akibat salur terkandas atau pembukaan salur pundi peluh yang timbul akibat keradangan. Jadi dengan menggunakan krim pelembap, kekeringan dapat diatasi dan tiada rasa gatal.Jika tidak digaru, keradangan tidak akan berlaku.
Jika anda masih was-was mengenai keadaan kulit anggota sulit, jangan berputus asa sehingga membuat keputusan tidak berkahwin.Yang penting ialah jangan ada tekanan kepada kulit anggota sulit seperti dijelaskan tadi dan pastikan memakai pakaian dalam yang selesa, tidak panas.

Jerawat tumbuh di kemaluan wanita hamil 7 bulan

Friday, February 19, 2010
Soalan:SAYA berusia 29 tahun dan sudah berkahwin. Kini saya hamil tujuh bulan anak sulung.Masalahnya, saya mengalami ketumbuhan jerawat yang banyak di kemaluan saya. Jerawat ini membengkak dan menghasilkan nanah. Kadangkala ia menimbulkan kesakitan pada saya.Apakah punca ketumbuhan jerawat dan cara untuk merawatinya?Saya bimbang jerawat ini mendatangkan mudarat kepada saya sebab ia tumbuh agak banyak. Apakah saranan doktor untuk saya menangani masalah ini?(FUZA,Kuala Lumpur)
Jawapan:JERAWAT bernanah lazimnya disebabkan oleh jangkitan kuman pada liang yang tersumbat oleh kotoran.Eloklah doktor memeriksa anda terlebih dulu dan memastikan ia benar-benar jerawat ataupun masalah lain.
Lebih penting, mendapatkan rawatan bersesuaian dan pada masa sama, mencari punca ia kerap terjadi dan banyak.
Jika ia (jerawat ataupun kuman saja) berada berhampiran bukaan faraj ataupun berada di dalam faraj, tidak mustahil ia boleh menjangkiti bayi anda sewaktu dilahirkan kelak.
Sumber : http://orangmelayu.com

No comments:

Post a Comment